Rijnmond-Business


‘Coachen is leren je gebruiksaanwijzing te vinden’

Huberta Buitenhuis kwam als kind al veel in het Verre Oosten en trok als jonge secretaresse voor Nedlloyd naar Hongkong. In het bankwezen maakte ze carrière, met name op het gebied van de scheepvaart. “Mijn hart ligt bij het water”, zegt ze zelf. “Water is een van de elementen, het is onderdeel van ons wezen. De zee is zo onvoorspelbaar als het bankbedrijf en altijd in beweging.” Nu navigeert ze mensen in hun persoonlijke ontwikkeling als coach en oprichter van de Bank voor Bewustzijn.

“Bij mijn werk in het bankwezen begeleidde ik medewerkers in hun ontwikkeling. Het boeide me: mensen helpen in hun ontplooiing, afdelingen in beweging krijgen. Het sluimerde altijd in m’n achterhoofd dat ik er meer mee kon doen.” Vijf jaar geleden maakte ze de overstap naar een eigen bedrijf. Inmiddels is ze NLP en HNLP certified coach. “Mensen hebben privé, in hun werk en carrière last van belemmerende overtuigingen. Bijvoorbeeld het gevoel ‘ik kan het toch niet’.HNLP is erop gericht die blokkades te beïnvloeden, zodat je je eigen werkelijkheid kunt creëren.” 

 

Elevator pitch

Huberta past dit inzicht toe bij loopbaanbegeleiding en persoonlijke coaching. “Bij persoonlijke coaching werken we aan het optimaliseren van het functioneren. Het gaat al goed, maar er is iets wat nog beter kan. De klant moet bij zichzelf te rade gaan – coaching heeft als doel meer zelfkennis te vergaren, leren je gebruiksaanwijzing te vinden. Je talenten en mogelijkheden kennen en openbaren – weer kapitein op je eigen schip worden.” Daarnaast coacht ze ook groepen, bijvoorbeeld een managementteam dat beter moet samenwerken. “Een jong managementteam moet snel alle neuzen één kant op krijgen; daar help ik ze bij. Maar ik kom ook bij groepen waar ik iedereen leer een ‘elevator pitch’ te houden, een presentatie van 60 seconden. Want hoe vaak denk je na over je kwaliteiten? Het kan nog best moeilijk zijn om die goed over te brengen in een korte presentatie.”

Dubai

De principes van NLP, je bewust worden van ‘filters’ die je denken onbewust beïnvloeden, zijn ook relevant bij internationale contacten. Dat bleek wel toen Huberta onlangs met de leden van de World Trade Center Club Rotterdam een reis naar Dubai maakte. “Een andere omgeving kent andere normen en waarden. Ik kwam in een winkel en zag hoe een man de prachtigste avondjurken uitzocht en aan iemand in het pashokje gaf. Na het passen kwam de dame in boerka weer naar buiten. Bij welke gelegenheid draagt ze die jurken? Welke regels horen daarbij? En de stad Dubai, uit het niets opgebouwd en nu al zo groot, zo immens, maar toch geen ziel. Het tentoonstellen van die rijkdom, terwijl om de hoek landen als Ethiopië liggen, klopt dat wel? Is dat niet egoïstisch, onmenselijk? Dat rijmt niet met de Hollandse, calvinistische aard. Maar uiteindelijk levert dat voor mij steeds dezelfde vraag op: hoe werkt je achtergrond door in je denken, in je functioneren? Ik zal mijn indrukken uit Dubai dan ook zeker in de praktijk gebruiken.”  

Bron: Rijnmond-Business, editie december 2008 

BvB op Twitter